Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту “Детальний план території земельної ділянки площею 6,7253 га, кадастровий номер земельної ділянки 5320886000:00:006:0068, за межами населених пунктів (біля с. Тарасівка) Гребінківської міської територіальної громади Лубенського району Полтавської області”
1)замовник: Виконавчий комітет Гребінківської міської ради Полтавської області, пров. О. Припутня,б.1, м. Гребінка, Полтавська область, 37400. ЄДРПОУ 04057406. Тел.: +38(066) 960-03-52. E-mail: 13956272@mail.gov.ua. сайт https://www.hrebinka.org.ua/
2)вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування:
- вид документа державного планування – “Детальний план території земельної ділянки площею 6,7253 га, кадастровий номер земельної ділянки 5320886000:00:006:0068, за межами населених пунктів (біля с.Тарасівка) Гребінківської міської територіальної громади Лубенського району Полтавської області”, розроблений згідно з завданням на проєктування та відповідно до рішення Гребінківської міської ради 45 сесії 8 скликання від 09.07.2024 р. № 2738 “Про надання дозволу на розробку детального плану території земельної ділянки за межами населених пунктів (біля с.Тарасівка) Гребінківської міської територіальної громади Лубенського району Полтавської області”;
- цілі документа:
Детальний план території визначає:
1) принципи планувально-просторової організації забудови;
2) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами;
3) містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок;
4) доцільність, обсяги, послідовність забудови;
5) черговість та обсяги інженерної підготовки території;
6) систему інженерних мереж;
7) порядок організації транспортного і пішохідного руху.
-цілі ДДП щодо охорони довкілля:
- провести аналіз існуючих та проєктованих джерел шкідливого впливу (визначити нормативні санітарно-захисні зони);
-проаналізувати стан довкілля, умови життєдіяльності населення та стан його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу;
-виявити основні екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом;
-визначити зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються ДДП;
-описати наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинні, кумулятивні, синергічні, коротко-, се- редньо- та довгострокові;
-визначити заходи, для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
-визначити ймовірність транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
-визначити якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля;
-визначити наявність територій ПЗФ та вплив на них;
-провести аналіз розміщення забудови в охоронних зонах інженерних мереж та споруд;
-проаналізувати та розробити заходи із поводження з відходами.
-зв’язок з іншими документами державного планування:
При розробленні детального плану території враховується діюча законодавча та нормативна база, містобудівна документація вищого рівня (за наявності).
В процесі стратегічної екологічної оцінки містобудівної документації необхідно розглянути та проаналізовати документи, що містять екологічні цілі, а також заходи і завдання у сфері охорони здоров'я.
Стратегічні документи на міжнародному та державному рівні, які враховані під час підготовки документа державного планування, що розглядається, наступні:
1. Зміна клімату та озоновий шар:
- Рамкова конвенція ООН про зміну клімату (ратифікована Україною 29 жовтня 1996 року);
- Концепція реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №932-р.у.;
- План заходів щодо виконання Концепції;
- Рекомендації Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 03.03.2020 року №26/1.4-11.3-5650 щодо включення кліматичних питань до документів державного планування; Концепція реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року – опрацювати кліматичні питання.
2. Поводження з відходами:
- Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року, схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017року №820-р.;
- Директива Європейського Парламенту та Ради 2008/98/ЄС від 19.11.2008р.
-Закон України “Про управління відходами”.
3. Містобудівна документація.
Згідно з “Схемою планування території Полтавської області”, що виконана Українським державним науково-дослідним інститутом проєктування міст “Діпромісто” (2012р.) територія проєктування належить до територій виробничих підприємств.
Отже, вищезазначені завдання відповідають екологічним цілям, встановленим на національному та peгioнальному рівнях. ДДП враховує їх i пропонує комплекс заходів, спрямованих на їх виконання.
Природно-заповідного фонду немає.
Зон поширення зсувів, селей, карсту, лавин немає, зон підтоплення немає. Небезпечні геологічні процеси відсутні. Особливо-цінних земель немає. СЗЗ проєктованих об’єктів визначені згідно з Додатком 5 ДСП№173. В межах СЗЗ проєктованих об’єктів відсутня житлова та громадська забудова.
3)якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів):
Види діяльності або об’єкти, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля згідно частини 2 статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”:
До другої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля належить будівництво свердловин водопостачання (буріння з метою водопостачання).
4)ймовірні наслідки:
Детальним планом території передбачається будівництво зерносушарки та зерноскладів на території існуючого сільськогосподарського підприємства.
Стратегічна екологічна оцінка ДПТ враховуватиме ймовірні наслідки для флори, фауни, біорізноманіття, ґрунтів, клімату, повітря, води, ландшафту, природних територій та об’єктів, безпеки життєдіяльності населення та його здоров’я, матеріальних активів, об’єктів культурної спадщини, у тому числі вторинні, кумулятивні, синергічні, коротко-, середньо- та довгострокові, постійні й тимчасові, позитивні та негативні, а також взаємодію цих факторів. Зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів довкілля:
-атмосферне повітря;
-клімат і мікроклімат;
-відходи;
-водні ресурси;
-геологічне середовище, ґрунти і земельні ресурси (у тому числі вилучення земельних ділянок);
-біорізноманіття, стан фауни і флори;
-соціальне та техногенне середовища.
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Стан атмосферного повітря.
Відомостей щодо стану атмосферного повітря саме по території планування немає.
Викиди в атмосферне повітря (в основному, твердих частинок і газів) очікуються на етапі будівництва об’єктів та в процесі діяльності. Загальний вплив проєктованого об’єкту на якість повітря є незначним, оскільки територія планування знаходиться на відстані більше 100м від найближчої житлової забудови. Під час руху спецтранспорту та здійснення технологічного процесу на підприємствах відбувається вплив на атмосферне повітря (хром шестивалентний, азоту діоксид, вуглецю оксид, ангідрид сірчистий, вуглеводні граничні С12-С19). Незапланований негативний вплив можливий лише при аварійних ситуаціях.
Рівень шуму від діяльності підприємств на межі найближчої забудови становитиме менше 55 дБА/день.
Стан підземних водних горизонтів і якість питних вод.
В період будівництва об’єктів та в процесі експлуатації вплив на підземні води – тимчасовий. Проєктом передбачається будівництво свердловини з водонапірною баштою; передбачається каналізування локальними мережами на проєктні очисні споруди. Для виробничих стоків запроєктовані окремі системи виробничої каналізації.
Об’єкт будуватиметься поза межами прибережних захисних смуг водних об'єктів. Скидання стічних вод у поверхневі водні об’єкти не передбачається.
Стан земельних ресурсів.
Потенційний вплив на геологічне середовище передбачає порушення земної поверхні в процесі будівельних робіт; відбудеться фізичне переміщення верхніх шарів грунту, їх ущільнення, частково привантаження чи видалення із заміною, необхідно передбачити окреме складування родючого шару грунту.
Стан поводження з відходами.
Шляхи екологічно безпечного поводження з твердими побутовими відходами та відведені місця чи об'єкти їх подальшого розміщення: проєктом передбачається улаштування майданчика для сміттєвих баків для збору ТПВ. Виробничі відходи вивозитимуться згідно з укладеними договорами. На території планування в період будівельних робіт утворюватимуться: будівельне сміття, вийнятий ґрунт, залишки використаних електродів, обрізки використаного кабелю, залишки лакофарбових виробів, використані пакувальні матеріали, тверді побутові відходи. При умові належного тимчасового зберігання відходів у відповідності з санітарними нормами та технікою безпеки, їх сортування та передачі на переробку, забезпечується безпечний рівень впливу на навколишнє середовище.
Радіаційний стан
Розміщення нових об’єктів не погіршить радіаційний стан.
Електромагнітний фон
Необхідно будівництво мереж електропостачання 10, 0,4 кВ. Охоронна зона підземного електрокабелю та кабелю зв’язку - 2 м. Санітарно-захисна зона для ЛЕП та трансформаторних підстанцій напругою менше 220 кВ не встановлюється. Електромагнітний фон не погіршиться.
Здоров’я населення
Впливу на здоров’я населення не передбачається, оскільки нові джерела впливу розміщено на нормативній відстані від житлової забудови.
В період будівельно-монтажних робіт джерелами шуму будуть будівельна техніка та автотранспорт, задіяні при будівництві. Під час експлуатації об’єкту планованої діяльності шумове навантаження створюватиме зерносушарка; рівень шуму на межі найближчої забудови передбачається допустимим.
Вплив на соціальне середовище – позитивний: створення нових робочих місць, надходження коштів до місцевого бюджету.
Негативний вплив на тваринний світ не передбачається; джерела підвищеного шуму внаслідок проведення будівельних робіт та діяльності підприємств можуть спричинити незначний вплив (фактори тривоги) на середовище перебування, умови розмноження і шляхи міграції тварин; можливий незначний допустимий вплив на просторове, видове, популяційне та ценотичне різноманіття об'єктів рослинного світу. Ареали проживання рідкісних тварин, місця зростання рідкісних рослин тощо невідомі.
б) для територій з природоохоронним статусом: негативний вплив відсутній. Об’єкти та території природно-заповідного фонду відсутні; смарагдова мережа на ділянці та поряд з нею відсутня, отже впливу не передбачається.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: транскордонний вплив відсутній.
5) виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено:
Альтернативою може бути перепрофілювання підприємства з сільськогосподарського та тваринницьке.
6) дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки:
Спосіб стратегічної екологічної оцінки – інтегрована в процес розробки ДДП. Метод, який застосовувався під час СЕО: цільовий аналіз; методи прогнозування. Застосування цільового аналізу при проведенні стратегічної екологічної оцінки дозволить встановити відповідність проєктних рішень цілям охорони довкілля. Передбачається проаналізувати вплив на кожен компонент довкілля.
СЕО складається з опису наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, а також вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків та заходів, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування. Одночасно СЕО передбачає заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Обсяг досліджень передбачається відповідно до ст.11 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.
Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля, статистичну інформацію, дані моніторингу стану довкілля. Для підготовки звіту СЕО передбачається використовувати наступну інформацію:
- доповіді про стан довкілля;
- статистичну інформацію;
- інформацію, яка включена в інші акти законодавства, які мають відношення до проєкту детального плану;
- дані моніторингу стану довкілля;
- інша доступна інформація.
Надати рекомендації щодо комплексу заходів, спрямованих на виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу на стан навколишнього середовища та здоров'я населення будь-якого виду господарської діяльності, можливість ведення якої передбачена містобудівною документацією.
7) заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування:
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.
Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”, визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проєктуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації будівель, споруд та інших об’єктів.
Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час здійснення планової діяльності.
Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на здоров’я населення. При здійсненні планованої діяльності у відповідності до вимог ст.24 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення” з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров’я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися:
- відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами;
- заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки та інші.
Зважаючи на державну політику в галузі енергозбереження, забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів, при реалізації містобудівної документації доцільно максимально повно використовувати сучасні високоефективні екоенергозберігаючі технології та матеріали, лояльні до довкілля, зокрема огороджуючі конструкції з мінімальним коефіцієнтом теплопровідності, сучасні альтернативні джерела енергії, інженерне обладнання з високим коефіцієнтом корисної дії, тощо.
Необхідно організувати моніторинг стану довкілля, використання земельної ділянки згідно функціонального призначення, передбаченого містобудівною документацією.
8)пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку: звіт про стратегічну екологічну оцінку має відповідати вимогам ч. 2 ст. 11 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.
9)орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання: пропозиції подавати особисто або через уповноваженого представника у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім’я та по-батькові, місця проживання, особистого підпису; від юридичних осіб – із зазначенням їх найменування, місця знаходження, посади і особистого підпису керівника до виконавчого комітету Гребінківської міської ради Лубенського району Полтавської області за адресою: 37400. Полтавська область, м. Гребінка, пров. О. Припутня,б.1. ЄДРПОУ 04057406. Тел.: +38(066) 960-03-52. E-mail: 13956272@mail.gov.ua; сайт https://www.hrebinka.org.ua/ протягом 15 днів з дня оприлюднення заяви на офіційному сайті https: https://www.hrebinka.org.ua/.