Військовий облік ведеться з метою визначення наявних людських мобілізаційних ресурсів та їх накопичення для забезпечення повного та якісного укомплектування Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - інші військові формування) особовим складом у мирний час та в особливий період.
Системою військового обліку є сукупність узгоджених за завданнями державних органів, підприємств, установ та організацій, які ведуть військовий облік та забезпечують її функціонування із застосуванням засобів автоматизації процесів та використанням необхідних баз даних (реєстрів), визначених законодавством.
Військовий обов’язок громадянина України включає «дотримання правил військового обліку».
Щодо військового обов'язку громадяни України поділяються на такі категорії:
допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;
призовники - особи, приписані до призовних дільниць;
військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
військовозобов'язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Взяття військовозобов’язаних у районному ТЦК та СП на військовий облік здійснюється відповідно до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”.
Усі військовозобов’язані, призовники та резервісти повинні самостійно оновлювати особисті дані в ТЦК та СП, це надзвичайно важливо для ведення військового обліку, а відтак для обороноздатності нашої держави.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку, не змінювати місце проживання з моменту оголошення мобілізації та у воєнний час без дозволу керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів СБУ, Служби зовнішньої розвідки - без дозволу відповідного керівника);
Призовники і військовозобов’язані, які прибули до нового місця проживання особисто прибувають із військово-обліковими документами у районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.
Призовники і військовозобов’язані, які прибули до нового місця проживання в адміністративно-територіальну одиницю, де відсутні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, для взяття на військовий облік у семиденний строк особисто прибувають із військово-обліковими документами у районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, який організовує та веде військовий облік призовників і військовозобов’язаних на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на військовий облік у відповідному районному ТЦК та СП, який організовує та веде військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці здійснюється після взяття таких осіб на облік внутрішньо переміщених осіб.
Крім того, 30 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 1487 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів», якою визначено механізм «організації та ведення «військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами (далі — державні органи), органами місцевого самоврядування, органами військового управління (органами управління), військовими частинами (підрозділами) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, підприємствами, установами та організаціями, закладами освіти, закладами охорони здоров’я незалежно від підпорядкування і форми власності».
З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа.
Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;
Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.
Військово-обліковими документами є:
для призовників — посвідчення про приписку до призовної дільниці;
для військовозобов’язаних — військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;
для резервістів — військовий квиток.
Відповідно до пункту 23 постанови Кабінету Міністрів України № 1487, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні оновити дані в разі зміни:
прізвища, ім’я, по батькові;
дати та місця народження;
статі;
місця проживання та перебування;
відомостей про батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників та інших представників (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дати народження;
відомостей про сімейний стан особи та членів її сім’ї (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), а також дітей;
реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія, номер, дата видавання, орган, що видав, термін дії);
відомостей про громадянство;
відомостей про документи, що підтверджують смерть особи або визнання особи померлою чи безвісно відсутньою;
відомостей щодо визнання особи недієздатною чи поновлення дієздатності;
відомостей про зайнятість (код підприємства, місце роботи, посада);
реєстраційного номера облікової картки платника податків;
відцифрованого образу обличчя особи;
відомостей про дату виїзду за межі України та дату повернення на територію України;
відомостей про освіту та спеціальність;
відомостей про стан здоров’я, що збирають з метою визначення придатності для виконання військового обов’язку;
відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності;
відомостей про розгляд судом кримінальної справи, вирок, що набрав законної сили;
відомостей про наявність (відсутність) судимості;
унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
відомостей про право на відстрочення від призову на військову службу під час мобілізації.
Повідомляти або передати нові дані ТЦК та СП потрібно протягом семи днів після зміни тієї чи іншої інформації.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідальність за порушення правил ведення військового обліку визначає Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП), зокрема, у статті 210-1 «Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено розмір штрафу в неоподатковуваних мінімумах доходів громадян.
Так, він становить:
для фізичних осіб (відповідальних осіб за ведення військового обліку) — від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700–3400 грн);
для посадових осіб (керівників) — від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400–5100 грн).
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів (3400–5100 грн), а на посадових осіб — від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100–8500 грн).
За нехтування вимогами до ведення військового обліку штраф можуть накласти на керівника підприємства, а за порушення порядку ведення військового обліку — як на керівника підприємства, так і на особу, відповідальну за ведення військового обліку відповідно до наказу.
Слід зазначити, що справи про порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію і, відповідно, справи щодо порушення правил військового обліку (як складової такого порушення) розглядають ТЦК та СП. Такий порядок справ регламентує стаття 235 КУпАП Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Згідно з нею «Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи … про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію…»
Закони України
«Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
«Про оборону України» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text
«Про військовий обов’язок і військову службу» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text
Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП).