24 лютого 2017 року міський голова Колісніченко В.І. взяв участь у виїзному засідання круглого столу Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на тему: „Практика застосування Закону України „Про добровільне об’єднання територіальних громад“ на прикладі територіальних громад Полтавської області“. Засідання Комітету Верховної Ради за участю представників місцевого самоврядування проведено на базі Пирятинського ліцею.
Як зазначив народний депутат України, заступник голови Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Сергій Кудлаєнко, мета засідання почути тих, хто безпосередньо втілює в життя реформу місцевого самоврядування та впроваджує ідеї децентралізації, почути про проблеми, з якими доводиться зустрічатися керівникам об’єднаних громад.
Пирятинський міський голова Олексій Рябоконь привітав гостей та презентував Пирятинську ОТГ. Розповів про те, чого вдалося досягти і з якими проблемами довелося зіштовхнутися впродовж 2016 року.
На даний час в Україні створено 366 об’єднаних громад, з них на Полтавщині - 18, укладено 75 договорів про міжмуніципальне співробітництво. Основна перевага ОТГ – це зміцнення фінансової спроможності. Про це зазначила заступник директора Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Людмила Даменцова. Валентина Полтавець, виконавчий директор Асоціації об’єднаних територіальних громад, звернула увагу законотворців на те, щоб не зменшувалися обсяги державних субвенцій для ОТГ, які створилися раніше. Адже держава зобов’язалася підтримувати об’єднані громади протягом перших кількох років.
Про власну практику своїх ОТГ, розповідали голови об’єднаних територіальних громад: Глобинської, Омельницької, Засульської, Шишацької, Семенівської.
Міський голова Колісніченко В.І., також виступав на засіданні круглого столу, з питання практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Додаємо текст виступу:
«Шановні присутні! Шановні колеги!
На сьогоднішній день в Україні відбувається реформа місцевого самоврядування, реформа децентралізації влади, відповідно до якої територіальні громади отримують більше повноважень і більше фінансових ресурсів для вирішення питань місцевого значення. Завданням реформи є формування спроможних громад, які за рахунок власних ресурсів можуть вирішувати питання загальної, дошкільної освіти, соціального захисту, благоустрою, культури, первинної медицини і т.д. На сьогодні вже зрозуміло, що процес створення спроможних громад незворотній, майбутнє нашої держави не можливе без розвитку місцевого самоврядування.
За перший рік існування об’єднані громади довели свою спроможність виконувати широкі повноваження, використовувати значні ресурси і брати відповідальність за розвиток своїх територій. Успішний приклад надихає інші громади приймати рішення про добровільне об’єднання громад - об’єднання зусиль заради розвитку. Люди усе сильніше хапаються за шанс стати на шлях розвитку, бо бачать успіх сусідів, що об’єдналися.
Ми теж включилися в процес формування об’єднаної громади. Пройшли досить тернистий шлях. Він ще не завершений, але ми вже на заключному етапі. Перспективний план формування територіальних громад Полтавської області, передбачає, що на території нинішнього Гребінківського району в перспективі має бути утворена одна громада з центром у м. Гребінка. Відповідно до Перпективного плану до складу такої об’єднаної громади повинні були б увійти крім міської громади, ще 16 сільських громад, з них 15 сільських громад Гребінківського району та Лазірківська сільська громада Оржицького району. Процес одночасного об’єднання такої кількості громад, враховуючи важливість та першочерговість принципу добровільності об’єднання територіальних громад, на наш погляд, надзвичайно складний і практично не можливий. Розуміючи це, мною, як міським головою, в серпні минулого року було ініційовано об’єднання з 5 суміжними сільськими громадами. Про те, це викликало бурю непорозуміння, а подекуди навіть образ: «що це Ви Нам навіть не пропонуєте об’єднуватись», мовляв, є перспективний план, а Ви його не дотримуєтесь, і так далі. Ми пішли на зустріч всім, хоча можливо і не потрібно було цього роботи, але з іншого боку цього від нас вимагали. Була внесена ініціатива щодо добровільного об’єднання з усіма 16 громадами, проведені громадські обговорення, прийнято відповідне рішення сесії та направлено ініціативу до цих 16 громад. Лише 4 територіальні громади запросили нас, як ініціаторів об’єднання, до себе на громадські обговорення, решта проводила їх без нашої присутності. Не зрозуміло, як можна проводити обговорення, без представників міської ради, яка є ініціатором такого об’єднання, як можна обговорювати подальші перспективи розвитку такої громади.
Результат: дві суміжні громади надали згоду на добровільне об’єднання громад, решта прийняли рішення про відмову. Лазірківська громада, також була згодна приєднатися, але вона не межує з нами і через відмову інших, не має такої можливості.
Тому на наш погляд на законодавчому рівні необхідно закріпити обов’язкову норму, проте, що в разі проведення громадських обговорень отриманої пропозиції щодо добровільного об’єднання територіальних громад, сільський, селищний голова зобов’язаний запросити ініціатора об’єднання на таке зібрання.
В зв’язку із зміною формату об’єднання, ми пропонували 16 громадам, а дали згоду лише 2 громади, у відповідності до чинного законодавства, нам довелося пройти шлях формування ОТГ, знову, все спочатку. Тобто – розпорядження міського голови про ініціативу, громадські обговорення в місті, рішення сесії міської ради, громадські обговорення в сільських громадах, рішення сесій сільських рад. І нарешті ми дійшли вже до створення спільної робочої групи, провели засідання спільної робочої групи, напрацювали спільний проект рішення, щодо добровільного об’єднання.
На наш погляд, якщо громада дала згоду на об’єднання, якщо вона є суміжною, не залежно від формату об’єднання, то для чого - даній громаді повторно проводити обговорення, приймати повторно рішення про надання згоди. Хотілося, щоб цю процедуру в такому випадку спростили. Для цього звичайно необхідно ввести певні зміни до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» передбачає, що бюджети територіальних громад, що об’єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених частиною 9 статті 8 Закону. Але звучали неодноразові заяви представників уряду, Міністерства регіонального розвитку, про те, що в разі проведення виборів до новостворених ОТГ в І півріччі 2017 року, буде проведено перерозподіл бюджетів, і починаючи з 1 липня до бюджету ОТГ буде надходити ПДФО, теж саме повинно нібито відбутися з державними освітніми і медичними субвенціями. Хотілося отримати відповідь на питання: на скільки, це реально?
Дякую за увагу!»