Сьогодні чимало компаній будують свій бізнес на максимальному використанні праці неоформлених працівників. Така практика руйнує трудові відносини і показує, наскільки бізнес нехтує правом працівників бути повноцінною стороною цих відносин.
Незважаючи на зменшення за останні п’ять років кількості нелегально працюючих осіб, рівень тіньової зайнятості все ще залишається високим - 21,6 % загальної кількості зайнятого населення.
Саме тому одним з основних напрямів реалізації державної політики у сфері зайнятості населення та стимулювання створення нових робочих місць, визначених Урядом на період з 2020 до 2022 року, є забезпечення створення гідних умов праці та детінізація відносин у сфері зайнятості населення.
Реалізація напряму здійснюватиметься шляхом:
· підвищення рівня добробуту населення в результаті поетапного наближення рівня заробітної плати в Україні до країн - членів ЄС;
· створення умов для легалізації зайнятості та доходів населення;
· удосконалення законодавства про працю з урахуванням міжнародних стандартів та посилення контролю за його дотриманням;
· створення умов для забезпечення рівних прав та можливостей для жінок і чоловіків на ринку праці.
Першим кроком Уряду в цьому напрямку було рішення про проведення фахівцями Управління Держпраці спільно з органами місцевого самоврядування та територіальними підрозділами органів державної влади інформаційних заходів із суб’єктами господарювання щодо неприпустимості допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин.
Державна служба зайнятості активно долучилась до інформаційно-роз’яснювальної кампанії. За період з 20.01.2020 по 30.01.2020 року обласною службою зайнятості надано роботодавцям 2029 індивідуальних консультацій з питань законодавства про працю та зайнятість в частині неприпустимості допуску працівників без оформлення трудових відносин. Консультацію отримали 1815 роботодавців (720 при безпосередньому відвідуванні роботодавця), із них 888 з числа таких, що проводять свою діяльність у сфері торгівлі, тимчасового розміщення та організації харчування.
Одночасно проведено 46 семінарів для 300 роботодавців на тему «Легалізація зайнятості – крок назустріч працівникам».
Для осіб, які перебувають на обліку в службі зайнятості, організовано та проведено 36 семінарів на тему «Ризики нелегальної трудової міграції» із залученням 537 осіб та 119 інформаційних семінари із загальних питань для 2001 особи. Змістовна частина вказаних семінарів включає питання легальної трудової зайнятості в Україні.
З метою удосконалення законодавства про працю з урахуванням міжнародних стандартів і посилення контролю за його дотриманням Президентом України був підписаний і оприлюднений 01.02.2020 р.
Закон № 378-ІХ, яким вносяться зміни до ст. 265 Кодексу законів про працю України щодо зменшення розміру штрафних санкцій за порушення вимог трудового законодавства.
Наразі з 02.02.2020 р. фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, встановлений на підприємстві, і виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків карається у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (47 230 грн на відміну від 141 690 грн, що було до 02.02.2020 р.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
При цьому до юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю, та є платниками єдиного податку І-ІІІ груп, застосовується попередження. Більше детально ознайомитись із змінами законодавства можна за посиланням zakon.rada.gov.ua/laws/main/378-IX
Одночасно із зменшенням штрафів за ініціативою Уряду стартує з лютого 2020 року інспекційна кампанія, що передбачає відвідування інспекторами Держпраці суб'єктів господарювання. До суб’єктів господарювання, які відносяться до зони ризику, належать такі, що здійснюють діяльність у сфері: торгівлі, тимчасового розміщування та організації харчування.
Результати проведеної роботи стануть основою для планування та реалізації аналогічних заходів в інших ризикованих сферах господарювання.
Державна служба зайнятості відповідно до чинного законодавства не наділена функцією контролю у сфері зайнятості. Тому її робота базується виключно на тісній взаємодії з роботодавцями в напрямку підтримки соціальної відповідальності бізнесу та впровадження активних заходів сприяння зайнятості. Кожен роботодавець, який підтримує цивілізовані трудові відносини зі своїми працівниками, має можливість звертатись до державної служби зайнятості за безоплатною допомогою в розв’язанні таких питань як:
- пошук та підбір персоналу для тимчасових робіт чи постійного працевлаштування
- компенсація ЄСВ за кожного офіційно працевлаштованого безробітного
- організація стажування на робочому місці кандидатів з числа безробітних;
- проведення для працівників курсів цільового призначення;
- організація підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації безробітних відповідно до потреби роботодавців.
- отримання консультацій щодо варіантів безконфліктного звільнення працівників;
- консультування працівників щодо їх подальшого професійного самовизначення й працевлаштування в ситуації запланованого вивільнення чи звільнення.
Можна заперечити, що якісні послуги не можуть бути безоплатними. Як аргумент: кожен роботодавець вже заплатив за них, сплачуючи податки. Тож вправі скористатися тими благами, на які має право згідно з законодавством як добросовісний громадянин, підприємець, роботодавець. До того ж Державна служба зайнятості з обласними центрами і районними філіями по суті є найпотужнішим рекрутинговим агентством в Україні з найбільшою базою можливостей.
Більше корисної інформації з питань зайнятості можна знайти за посиланнями pol.dcz.gov.ua та https://www.facebook.com/GrebinkaRCZ/notifications/